Στους βόρειους πρόποδες του Ολύμπου, σε περιοχή που εξασφαλίζει τον απόλυτο έλεγχο της στενής διάβασης από τη Μακεδονία στη Θεσσαλία, δεσπόζει το Δίον. Άλλοτε σε απόσταση μόλις επτά σταδίων από τις ακτές του Θερμαϊκού, το Δίον υπήρξε η κατ' εξοχήν ιερή πόλη των Μακεδόνων.
Τραγουδώντας ο Ησίοδος γύρω στο 700 π.Χ τον έρωτα του Δία για τη Θυία, την κόρη του προπάτορα των Ελλήνων Δευκαλίωνα, αναφέρει ότι αυτή έμεινε έγκυος και γέννησε δυο παιδιά, το Μάγνητα και το Μακεδόνα, που έζησαν στην Πιερία γύρω από τον Όλυμπο.
Ο ιερός χώρος του Δία στην περιοχή αυτή ήταν το Δίον. Έφτασε σε μεγάλη ακμή κατα τους ελληνιστικούς χρόνους αλλά και στα ρωμαϊκά χρόνια, καθώς ήταν μια από τις πρωιμότερες αποικίες των Ρωμαίων στο μακεδονικό χώρο. Ωστόσο το Δίον, με περίμετρο τειχών 2550 μ. ούτε στα χρόνια του Θουκυδίδη ούτε, όμως, και πολύ αργότερα - στα ρωμαϊκά χρόνια - ξεπέρασε το επίπεδο ενός πολίσματος.
Για πρώτη φορά μαρτυρείται η ύπαρξη της πόλης του Δίου στο Θουκυδίδη, όταν εξιστορεί την πορεία του Σπαρτιάτη στρατηγού Βρασίδα από τη Θεσσαλία στη Μακεδονία το καλοκαίρι του 424 π.Χ. Αναλαμβάνοντας ο Αρχέλαος την εξουσία στη Μακεδονία (τέλος 5ου αι. π.Χ.) πρόσφερε σε λαμπρές τελετές θυσίες στον Ολύμπιο Δία.
Oργάνωσε ακόμη στο Δίο προς τιμή του Ολυμπίου Διός και των Μουσών αθλητικούς και θεατρικούς αγώνες - τα "Ολύμπια τα εν Δίω" - σε ισχύ ακόμη και γύρω στο 100 π.Χ., διάρκειας εννιά ημερών, σύμφωνα με το Διόδωρο και άλλους συγγραφείς. Είναι πιθανόν να παίχτηκαν εκεί οι τραγωδίες του Ευριπίδη "Αρχέλαος" και "Βάκχες", τις οποίες συνέθεσε στα τελευταία χρόνια της ζωής του στη μακεδονική αυλή.
Ένας ακόμη αρχαίος συγγραφέας, ο Δίων ο Χρυσόστομος, αναφέρει ότι οι Φίλιππος και Αλέξανδρος πανηγύριζαν τις νίκες τους στο Δίον με μεγαλοπρεπείς θυσίες στο Δία και στις Μούσες.
Στο Δίον γιόρτασε ο Φίλιππος Β' την άλωση και καταστροφή της Ολύνθου, πρωτεύουσας της Χαλκιδικής Συμμαχίας, και στο ίδιο μέρος ο Μέγας Αλέξανδρος επικαλέστηκε τη βοήθεια του ύψιστου των θεών, πραγματοποιώντας την πανηγυρική ετοιμασία της εκστρατείας του στην Ασία. Στο Δίον τοποθετήθηκε το περίφημο σύμπλεγμα του Λυσίππου, που έγινε με εντολή του Αλέξανδρου μετά τη μάχη του Γρανικού. Πρόκειται για τους χάλκινους ανδριάντες των 25 εταίρων που έπεσαν στη μάχη.
Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Φιλίππου Ε΄ οι Αιτωλείς εισέβαλαν στην ιερή πόλη των Μακεδόνων, γεγονός που περιγράφει ο Πολύβιος. Ο στρατηγός Σκόπας κατέστρεψε τα τείχη της πόλης, το γυμνάσιο και πολλές οικίες και έβαλε φωτιά στο τέμενος του Ολυμπίου Διός. Η πόλη κατάφερε να ανασυγκροτηθεί, αλλά λίγο αργότερα, το 169 π.Χ., καταλήφθηκε από τους Ρωμαίους και τον ύπατο Μ. Φίλιππο. Την πόλη θαύμασε και λεηλάτησε ο Κ. Κεκίλιος Μέτελλος μετά τη συντριβή της εξέγερσης του Ανδρίσκου (150 - 148 π.Χ.).
Ίσως η πρώτη εγκατάσταση αποίκων (coloni) να συντελέστηκε το 43 π.Χ. και να οφείλεται σε ενέργειες του Βρούτου, είναι όμως βέβαιο ότι η μαζική μεταφορά Ρωμαίων στην πόλη και η ίδρυση της colonia είναι έργο του Αυγούστου, αμέσως μετά τη νίκη του στη ναυμαχία του Ακτίου (31 π.Χ.). Παρά το γεγονός ότι τα λατινικά ήταν η επίσημη γλώσσα στο Δίον, οι ελληνικές επιγραφές υπερτερούν σε αριθμό και μαρτυρούν τόσο την υπεροχή του ντόπιου στοιχείου, όσο και τον ταχύ εξελληνισμό των Ρωμαίων κατοίκων της πόλης.
Κατά τα παλαιοχριστιανικά χρόνια, η πόλη συρρικνώνεται και την κεντρική της περιοχή καταλαμβάνει παλαιοχριστιανική βασιλική του τέλους του 4ου αι. μ.Χ. Τη μετάβαση στη νέα θρησκεία μαρτυρούν οι δύο βασιλικές που κτίστηκαν πάνω στα ερείπια της αρχαίας πόλης και μία τρίτη έξω από τα τείχη της.
Τον 4ο αι. μ.Χ., ο Επίσκοπος του Δίου συμμετέχει στη Σύνοδο της Σερδικής και τον 5ο αι. μ.Χ. στη Σύνοδο της Εφέσου. Θύμα της εισβολής των Οστρογότθων, το Δίον δε θα επουλώσει ποτέ τις πληγές του. Οι πλημμύρες του ποταμού Βαφύρα, οι σεισμοί και ο χρόνος θα καλύψουν με λήθη την πόλη που εγκαταλείφτηκε κατά τον 5ο αι. μ.Χ. Οι κάτοικοι της μετοίκησαν σε ασφαλέστερες περιοχές στους πρόποδες του Ολύμπου.
Η ανασκαφική έρευνα στο Δίον ξεκίνησε το 1928 από τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γ. Σωτηριάδη, για να σταματήσει το 1931, αφού είχε επιτύχει να κατασκευαστεί το πρώτο κτίσμα για τη στέγαση των κινητών ευρημάτων. Έπειτα από διακοπή 30 χρόνων, η έρευνα στο χώρο άρχισε εκ νέου από τον καθηγητή Γ. Μπακαλάκη, με πρωταρχικό ανασκαφικό στόχο την αποκάλυψη του οχυρωματικού περιβόλου.
Η τρίτη ανασκαφική περίοδος εγκαινιάζεται το 1973 από τον Δ. Παντερμαλή και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Οι ανασκαφές συνεχίζονται έως σήμερα, εντός και εκτός της πόλης του Δίου. Βέβαιο είναι ότι η έρευνα θα πρέπει να συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμα, προκειμένου να αποκαλυφτεί το σύνολο της αρχαίας πόλης και τα ιερά. Αν και ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου είναι αρκετά εκτεταμένος, η οργάνωσή του είναι σχεδόν υποδειγματική, καθώς προσφέρει στον επισκέπτη σαφείς διαδρομές για να περιηγηθεί ανάμεσα στα μνημεία.
Πηγή: Υπουργείο Πολιτισμού
Φιλικά blogs
-
-
ΣΤΗΝ ΠΙΕΡΙΑ ΘΑ ΧΑΣΕΙ Η... "ΜΗΤΣΟΤΑΚΙΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ" ΑΠ' ΤΟΝ ΣΑΜΑΡΑ, ΑΡΚΕΙ ΝΑ.... - ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΡΕΤΕ - ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΟΙ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΗΝ ΠΙΕΡΙΑ, ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΜΑΣ "ΠΕΦΤΟΥΝ ΜΕΣΑ".... ΤΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙΣ;;;Είδατε;;;;Το ΚΟΜΜΑ ΣΑΜΑΡΑ...Πριν από 5 ημέρες
-
Οι ΗΠΑ κήρυξαν τον πόλεμο κατά της Ρωσίας και τον χάνουν - Θα είναι μία ήττα σημείο καμπής στην παγκόσμια ιστορία - *Π*όλεμος των ΗΠΑ κατά της Ρωσίας είναι στην πραγματικότητα η σύγκρουση που μαίνεται στα πεδία μάχης της Ουκρανίας από τις 24 Φεβρουαρίου 2022. Και είν...Πριν από 2 χρόνια
-
Η παράσταση "Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα" από τη Θεατρική Ομάδα 5ου Γυμνασίου - *Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η παράσταση της θεατρικής ομάδας του σχολείου μας που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, 16 Μαΐου 2018, στις 20:00 στο Συνεδριακό ...Πριν από 7 χρόνια
-
Ναός Αγίας Τριάδος, παλιά Σκαμνιά Ελασσόνας - Βρίσκεται χτισμένος στο κέντρο του παλιού οικισμού της παλιάς Σκαμνιάς, και είναι το μοναδικό κτίσμα που διασώθηκε κατά την καταστροφή της παλαιάς Σκαμνιάς...Πριν από 8 χρόνια
-
Ο Πανούσης μιλαέι για τα Δήμο Λουτρακίου και τις ανησυχίες του(Video) - Περισσότερα ...Πριν από 9 χρόνια
-
1η Χορωδιακή Συνάντηση στον Κολινδρό - Πλήθος κόσμου είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την 1η Χορωδιακή Συνάντηση στον Κολινδρό συμμετείχαν Oι χορωδίες Δημοτική Χορωδία Ενηλίκων Αιγινίου Fon...Πριν από 10 χρόνια
-
Πατρινέλα: Το στοιχειό των Πατρών και οι λαϊκές δοξασίες - Η Πατρινέλα, γράφεται και Πατρινέλλα, είναι στην λαϊκή παράδοση το στοιχειό των Πατρών. Αποτελείται από τμήματα δύο αγαλμάτων , ο κορμός και το κεφάλι, α...Πριν από 10 χρόνια
-
Διάφορα blogs
Επικοινωνία
Για επικοινωνία:
Δημοφιλείς αναρτήσεις
Ετικέτες
- Άνω Μηλιά
- Άνω Σκοτίνα
- Αρχαιολογικοί Χώροι
- Βιβλίο
- Δήμος Δίου - Ολύμπου
- Δήμος Ελασσόνας
- Δήμος Κατερίνης
- Δήμος Πολυγύρου
- Δήμος Πύδνας - Κολινδρού
- Δημοτικό Τραγούδι
- Δίον
- Εκκλησίες
- Ημαθία
- Θεσσαλία
- Ιστορία
- Κατερίνη
- Κολινδρός
- Λαογραφία
- Λιτόχωρο
- Μεθώνη
- Μυθολογία
- Μυστήρια
- Οικισμοί
- Όλυμπος
- Ορφέας
- Παλαιός Άγιος Παντελεήμονας
- Πιερία
- Πιέρια Όρη
- Πλαταμώνας
- Φωτογραφίες
- Videos
Αρχείο Blog
-
▼
2011
-
▼
Αυγούστου
- Ο Ολυμπος στα δέκα καλύτερα εθνικά πάρκα της Ευρώπης
- Δίον
- Δημογεροντίες (δημοτικό συμβούλιο) και σφραγίδες α...
- Οι Λαζαίοι
- Πέτρα
- Λόκοβη ή Πέτρα Ολύμπου: Ο Άγιος Δημήτριος και ο Τα...
- Νικοτσάρας
- Του Νικοτσάρα
- Βιβλίο: "Τα Τέμπη και η γειτονική περιοχή"
- Ολυμπος και Πιέρια όρη - Μυθολογία, ιστορία και φύση
-
▼
Αυγούστου




Δημοσίευση σχολίου